måndag 1 november 2010

Tillbaka!!!

Om det nu finns någon liten läsare kvar därute... :-) Vilket evighetslångt haveri... Nu är detta i och för sig inte ett resultat av att datorn är tillbaka, utan ett resultat av att vi fått låna en väl fungerande dator. TACK pappa!

Jag har sytt en del och försökt fota det mesta jag sytt under denna "datorhaveri-paus". Jag vet att en del saker hunnit iväg till nya ägare innan de fotats, men det tror jag att vi alla överlever... :-)

Det har framförallt sytts en hel del mössor under hösten. Kanske inte det mest stimulerande att sy, men jag tycker verkligen att det är jätteroligt att de efterfrågas. TACK alla ni som köpt mössor av mig! Jag blir lika glad varje gång. Bilder på mössor kommer i ett (eller kanske flera...) senare inlägg.


Jag börjar bakifrån och visar en bild på det senast sydda. En pyjamas till lillasyster som färdigställdes ikväll och åkte på direkt. Det är lite pyjamasbrist för stunden, så det blir nog någon till här framöver. Kul att sy när något verkligen behövs. Ibland känns det som att jag hittar på ett "behov" bara för att få sy något.

Mönster: Ett pyjamasmönster från Ottobre. Kommer inte riktigt ihåg vilket nummer, men jag tror att det var ur den sista tidningen 2009.

Material: Lila/svart stjärnjersey från JNY, svart mudd från Ohlsson.

Bäst: Att äntligen ha en fungerande dator... Vad gäller sömnaden så är jag mest glad över att den äntligen blev klar.

Sämst: Det har varit lite mycket av allt här på slutet, så hjärnan fungerade inte riktigt när jag skulle klippa ut mönsterdelarna. När jag skulle nåla ihop insåg jag att jag bara hade en ärm och ett ben...och när jag sedan ska klippa ut en till av varje så klipper jag ut likadana. Jag har alltså följdaktligen ett ben och en ärm över...hjärnsläpp...eller...? Jag brukar alltid göra muddrulå (visst heter det så) i halslinningarna, men detta mönster var så vitt i halsen så det såg helt enkelt inte klokt ut. Efter att ha sprättat, sprättat och sprättat (tvillingsöm, förstärkt raksöm och overlocksöm tar sin beskärda tid att få bort) blev det en vanlig "mudd" i halsen. Något som ser betydligt bättre ut. Måste komma ihåg att mönstret är så om jag syr fler i samma mönster.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar