söndag 14 november 2010

Dagis-kläder

Det var (är) dags att uppdatera dagisgarderoberna lite. Det här tyget har nog legat i hyllan sedan i somras, men nu blev det äntligen den tröja det alltid var ämnat att bli. Jag gillar ju, som bekant, inte luvor på tröjorna (bättre på sommaren - men inte under overallen) så det blev en enkel raglantröja. Möntsret är ursprungligen en stl. 98 (jag tror det var form 2) från Meedom som fick gå som 110 förra vintern. Eftersom jag (tyvärr) inte äger någon Meedom-bok förstorade jag mönstret lite på fri hand. Det blev nog lite stor, skulle tro att det motsvarar en stl.122 ungefär, men den funkar å andra sidan längre. Till blev det ett par matchande bruna enkla velourbyxor med mudd. Även dessa en storlek större än tidigare. De är dock inte provade ännu så jag får väl utvärdera storleken vid ett senare tillfälle.
Av de små spillbitarna som blev över fick det bli ett par minimuddisar till en lite kille på två veckor. Hoppas han hinner få dem innan han vuxit ur dem - annars föds del väl fler pojkar... :-) Jag har aldrig sytt så små byxor utan jag förminskade mitt mönster samt smalnade av det så att det skulle rymmas på tygbiten. Får se hur de passar. Min tanke är att de ska motsvara stl.50.

När det ändå var brunt tyg framme och brun tråd i overlocken fick lillasyster ett par byxor också. Hon behöver verkligen lite "neutrala" byxor i garderoben - även om mamman gillar de med mönster... :-) De blir tyvärr så svårmatchade bara...
Mönster: egna - tröjan delvis Meedom som grund
Material: bilvelour från Ohlssons, brun velour samt mudd Stoff och Stil
Bäst: Att de äntligen blev klara...
Sämst: Blev en del små missöden trots (förväntad) enkel sömnad...tankarna på annat håll kanske...eller bara allmän förvirring...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar