tisdag 2 februari 2010

Mjuka kläder till lillebror

Lillebror gillar skarpt mjuka kläder. Han tycker de är sköna och hans mamma tycker om att sy - bra kombination. När han tittade i tyghyllan ville han ha "randiga, sköna byxor". Jag gillar tyget jättemycket, men kände att de kunde vara lite svårt att kombinera med någon lämplig tröja så därför blev det en kompromiss. Bruna "sköna byxor" och en randig tröja till.

Lite svårt att återge färgen på ränderna, men det här är nog bilden som visar dem bäst. Tycker att det blev fint med brunt till. Har dock sytt om halsmudden en gång eftersom jag tyckte att den blev för vid (den "gamla" är på det övre kortet och den "nya" på det undre) och hög. Han har inte provat den efter att jag sytt om den, men jag hoppas att den blev bättre för jag har ingen lust att sprätta en gång till... När jag satt i soffan i går svor jag för mig själv, för att jag sytt så "noggrannt". Att sprätta både tvillingsöm, förstärkt raksöm och overlock i mjuka tyger var inte roligt - och jag som hatar att sprätta minsta lilla... Lyckades tyvärr sprätta ett litet hål i velourtyget bak, men som tur var doldes det av den nya mudden. Hade egentligen tänkt att bara overlocka fast mudden när jag skulle göra om, men tyvärr var det så kraftiga märken i tyget (uppdelat liksom...) efter den tidigare sömmen så jag vågade inte chansa på att de skulle försvinna i tvätten.
Mönster: Meedom form 2 stl.98 förlängd till 110 på tröjan samt egen komponerat stl.110 på byxorna
Material: Randig velour från Mjuka Tyger, brun velour och mudd från Ohlssons tyger.
Bäst: Färgkombinationen - tycker de passade bra ihop
Sämst: Ja....vad sägs om sprättningen... :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar