torsdag 7 januari 2010

Nytt byxmönster

Har länge funderat på att sy ett par röda, lite tightare byxor till lillskruttan att matcha den randiga klänningen med - och förhoppningsvis snart även en stjärnklänning, bara posten levererar... :-) . Har dock dragit lite på det av en så fånig anledning som att jag gruvade mig för att trä om overlocken... Den har en förmåga att inte alls vilja som jag när jag trär om den - men döm om min förvåning, jag lyckades faktiskt på första försöket :-)

Tänkte först sy ett par vanliga tights, men hittade ett mönster i en Ottobre-tidning på ett par lite utsvängda byxor och då tyckte jag att de var roligare. När jag ritat av mönstret tyckte jag dock att de såg så vida ut så jag tog in dem en del, men behöll vidden vid bensluten. Upptäckte dock när jag sytt ihop dem att jag borde tagit in dem lite mindre på "framstyckena" alternativt lite mer på "bakstyckena", men då har jag lärt mig det. Förhoppningsvis är det inget man tänker på när byxorna väl är på - det syns nog mer när de ligger på ett bord.

Så här blev de i alla fall...
...och eftersom lillskruttan hann vakna medans jag sydde så bjuder vi även på en "live-bild". De är fortfarande lite långa, men går absolut att använda.
Mönster: Grunden från Ottobre 4/2003, men jag smalnade som sagt av dem en del (ca 1 - 1,5 cm per del tror jag att det blev)
Material: Röd interlock från JNY (än en gång TACK Madde!)
Bäst: Att overlocken inte bråkade när jag skulle trä om den :-)
Sämst: Att sidsömmarna hamnade lite för långt fram, men det är som tur är inget man tänker på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar