måndag 3 januari 2011

Badrock?

Vet inte vad som hände, men jag som i princip är allergisk mot huvor till små barn (opraktiskt och knöligt under ytterkläderna) fastnade för en huvklänning när jag bläddrade igenom gamla Ottobre-tidningar. Tänkte först sy den i något gammalt "skräptyg" bara för att testa, men det var som om det här hjärttyget från MiniSkunk ropade från hyllan att det ville bli en klänning, så så fick det bli. Jag valde dock att sy rosa foder i huvan, sätta resår i ärmsluten samt förlänga den lite i förhållande till originalmönstret, efter att ha mätt mot några klänningar som används nu.

Då klänningen är sydd i stl.92 (det var det minsta i tidningen) och lillasyster fortfarande bara drar 86 så är den fortfarande lite stor. När jag provade den på henne innan jag fållade nederkant och ärmslut undrade sambon om den inte skulle vara öppen fram - han trodde att det var en badrock... Undrar om detta ska klassas som ett av mina mindre lyckade projekt som hobbysömmerska, eller...?

Mönster: Ottobre 6/2007

Material: Hjärtveolour från Mini Skunk samt rosa trikåtyg med okänt ursprung - eller i alla fall bortglömt...

Bäst: Att jag faktiskt lyckades både börja och slutföra detta på samma dag - inte så vanligt numer...

Sämst: Det krånglade lite när jag skulle sy dit huvan, vilket ledde till att det blev lite "lappning och lagning" på insidan. Då det är en klänning som ska användas hemma och på dagis orkade jag helt enkelt inte vara så petig och sprätta bort allt och börja om. Jag har dock lärt mig lite när det är dags att sy något med huva nästa gång.

4 kommentarer:

  1. Den ser jättefin ut! Har precis tagit fram mönstret för att göra en klänning i stl 128.
    har aldrig gjort plagg med luva så jag tänkte ge mig på och prova det. Vi får väl se vad det blir....

    SvaraRadera
  2. Min dotter har både tunikor ( orginal mönstret) och klänningar ( förlängt mönstret) av just det mönstret, hon älskar det.
    Annika

    SvaraRadera
  3. Oups min son var visst inloggad på min dator...
    Annika

    SvaraRadera
  4. Jättesnygg klänning, tycker inte den ser ut som en badrock, en görsnygg badrock att användas vid andra tillfällen än just kommen ur badet isåfall...=)

    SvaraRadera