onsdag 7 juli 2010

Tredje gången gillt!

Ibland lovar man utan att egentligen vara medveten om vad man ger sig in på - och i det här projektet gjorde jag just det... :-) Beställningen var på en slips till en liten pojke vars föräldrar gifter sig på lördag. När jag väl hittat ett mönster tyckte jag det verkade krångligt så med det som utgångspunkt för storleken och i kombination med en av pappas uppsprättade slipsar blev det att göra ett eget. Första försöket blev i lakansväv och det flöt på utan missöden. Plättlätt, tänkte jag och köpte ett rosa slinkigt tyg som skulle matcha systerns klänning. Här någonstans började det gå troll i tillverkningen... Det slinkiga tyget ville inte alls som jag och mitt strykjärn kändes gigantiskt i jämförelse med de små sömnsmåner som skulle vikas in och strykas. Dessa ville dock inte alls bli "instrukna" och jag saknade spraylimmet, som jag läst om i flera bloggar, men aldrig köpt själv. Slips nummer två blev dock tillslut klar, men när jag skulle stryka den var vliselinet i den så tunnt att sömmen på baksidan syntes igenom till framsidan. Gaah! Inköp av tjockare vliseline och nu blev det faktiskt lättare att forma, men tyvärr tycker jag att den blev lite väl stel för att det skulle bli enkelt att knyta en slipsknut. Sömmen syns dock inte igenom och beställaren blev hur nöjd som helst - så då får väl jag försöka vara det också...

Spetsen ser lite sned ut på bilden, men det är den inte. Antar att den vek sig lite samt att skuggan bidrar till synvillan. Jag är ju varken en mästerfotograf, ägen en bra kamera eller behärskar bildredigeringsprogram... :-)

Mönster: Storleken utifrån Ottobre (kom inte nu ihåg vilket nummer) och sedan eget med hjälp av en gammal slips

Material: Nåt "slinkigt" tyg (vet inte vad det kallas) från Wahlmans tyger, Vliseline från Ohlssons tyger

Bäst: Att den blivande bruden blev så nöjd. Slipsen skulle ramas in efter bröllopet och sitta på väggen i gossens rum.

Sämst: Att det krånglade så mycket - men jag har i alla fall lärt mig en hel del av det och det får väl ändå ses som bra :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar