onsdag 18 februari 2015

Pumpkin pie


Har pusslat ihop lite stuvbitar till en klänning åt lillasyster. Har tittat på modellen tidigare, men eftersom mönstret börjar på 128 har den inte blivit sydd. Lillasyster har förvisso inte 128 än, men utan sömsmån blev den faktiskt lagom. Den har också gett mig möjlighet att öva vidare på min fina covermaskin. Har inte vågat mig på bandkantaren ännu - en sak i taget... 

Undrar dock varför sömmen liksom drar ihop tyget på ena sidan... När jag syr täcksömmen viker jag ju overlocksömmen på insida åt ett håll. Den andra sidan, där det bara blir enkelt tyg, drar sömmen liksom ihop så att det blir en liten "bubbla" mellan trådarna. Nu har jag dragit isär sömmen efteråt. Den blir lite bättre, men inte helt bra. Får fnula lite på det - eller om det helt enkelt blir så gör att det blir olika tjocklek på tyget i samma söm...

Mönster: Pumpkin pie från Ottobre (tror det var 6/2013) 
Material: Blandade jerseybitar, där de flesta nu är helt slut. Ugglorna från Ohlssons tyger och de andra från Tygfabriken i Jönköping.


1 kommentar:

  1. Vilken otroligt fin klänning du fått till av stuvar. Du har verkligen fått stuvarna att pass och matcha varandra. Jag måste bara prova att sy något liknande längre fram.

    SvaraRadera